Toiminimiyrittäjät saavat meillä kasvot
Moni yritys haluaisi tavoittaa toiminimiyrittäjät ja myydä heille palveluitaan. Hankaluutena toiminimiyrittäjistä koostuvien kohderyhmien luomisessa on, että toiminimiyrittäjien taloustiedot eivät ole julkisia. Ei siis tiedetä toiminimien liiketoiminnan kannattavuutta, liikevaihdon määrää tai yrityksen aktiivisuutta. Myyjälle ja markkinoijalle kontaktoitavien toiminimien valinta ja viestin suunnittelu voivat olla melkoista arpapeliä – koska vastaanottajaa ei tunneta. Koska toiminimiyrittäjät ovat kuluttajan kaltaisia […]
Kohderyhmänä suomalaiset? Tarkennetaanpa vähän
Markkinoijan ei kannata ajatella suomalaisia yhtenä massana. Kun viittä miljoonaa suomalaista alkaa syynätä tarkemmin, kohderyhmän sisältä löytyy hurjasti eroavaisuuksia. Markkinoijalle näiden eroavaisuuksien tunteminen on elintärkeää. Niiden pohjalta taitava markkinoija voi investoida arvokkaat markkinointiroponsa kaikkein otollisempaan joukkoon suomalaisia, jolloin markkinoinnin ROI paranee ja kassaan kilisee enemmän rahaa. Profinderin B2C-kohderyhmäpalvelu tarjoaa kontaktitietoa liki neljästä miljoonasta suomalaisesta. Palveluun […]
Suoramarkkinoinnin kohdentaminen on jatkossa yhtä helppoa kuin digimarkkinoinnin
Kohderyhmädataa tarjoavan Profinderin ja markkinatutkimusyritys Kantarin uuden yhteistyön ansiosta mainostajat voivat jatkossa kohdentaa kuluttajille suunnatut suoramarkkinointi- ja telemarkkinointikampanjansa tarkasti valitulle, tietystä tuotteesta tai palvelusta valmiiksi kiinnostuneelle kohderyhmälle. Suoramarkkinoinnin ja telemarkkinoinnin haasteena on ollut aiemmin heikko kohdennettavuus. Nyt tilanne muuttuu, ja suoramarkkinoinnin ja telemarkkinoinnin kohdentaminen onnistuu demografioiden lisäksi myös ostokäyttäytymisen ja elämäntyylin perusteella. GDPR ei rajoita […]
Höyrymyyntiä ja jauhemaisten aineiden kuljetusta – Tunnetko yrityskentän? Osa 2
Yritysten toimialojen tutkiminen avaa oudon maailman. Kuinka erikoisilla toimialoilla yritykset – ja siis suomalaiset arkityössään – toimivat? Kaikki eivät työskentele lapsuuden toiveammateissaan sairaalan lääkärinä, Finnairin lentäjänä, peruskoulun opettajan tai Ferrarin autonkuljettajana. Satojen tuhansien suomalaisyritysten joukosta löytyy ammattilaisia muun muassa toimialoille kuten ”jauhemaisten aineiden käsittely”, ”ennustaminen” ja ”magneetit”. Yhteensä näiden alojen yrityksiä löytyy Suomen kattavimmasta yritystietokannasta […]
Yrityksen hiilijalanjälki johdon agendalle
Eilen Helsingissä oli pureva pakkanen, tänään puistot tulvivat vettä, huomenna suojaudumme lumimyrskyltä. Viime aikoina on vaikuttanut siltä, että joku valitsee seuraavan päivän säätilan öisin arvalla. Muualla maailmassa ei mene sen paremmin. Rankkasateet, helleaallot, tulvat ja kuivuus ovat tuttuja riesoja eri puolilla maailmaa. Poikkeuksellisia sääilmiöitä ja sään nopeita vaihteluita pidetään yhtenä konkreettisena merkkinä maapallon nopeasta ilmaston […]
Tunnetko Suomen yrityskentän? Osa 1
Tapahtui oikeassa elämässä. Erään yhtiön myyntijohtaja valitti, että ei löydy tarpeeksi suuria firmoja heidän tuotteilleen. Myyntijohtajan tuotteet oli suunniteltu hyödyttämään vain kaikkein suurimpia yrityksiä. Kuinka suuria yrityksiä pitäisi löytää? ”Yli 200 miljoonan euron liikevaihdon firmoja tarttis saada.” Seuraavaksi myyntijohtajapa ryhtyi valittamaan, että yritystietokannassa on vikaa, koska tällaisia yrityksiä ei kerta kaikkiaan löydy tarpeeksi. Osoittautui, että […]
Espoo on rikkaiden autoilijoiden omistuspientalolähiö – vai onko?
Moni kuuntelee Kalevauva.fi-yhtyeen iskusävelmää ”Espoo” ja hymähtelee mielessään. ”Niinpä niin! Espoo, tuo Suomen Beverly Hills, jossa pientalokodit ovat vaaleita tai beigejä, Rantaraitilla lenkkeillään ja laskettelumatkoja tehdään.” Faktaa ja fiktiota. Molempia. Toki keskimääräisen espoolaisen käytettävissä olevat rahatulot ovat Tilastokeskuksen erikoistilastojen perusteella 1,4 kertaa koko maata suuremmat, ja pääomatuloja saadaan 1,9 kertaa enemmän kuin koko maassa. Siis […]
Yksi kohderyhmä voi olla vakava virhe
Tiesitkö, että tuotteellasi on todennäköisesti useampi hyvä kohderyhmä? Lastenvaipoilla on selkeä kohderyhmä. Lastenvaippoja ostavat vauvojen vanhemmat. Lietelantasäiliöitä taas ostavat vain henkilöt tai yritykset, joilla on karjaa tai sikala. Ei siis muuta kuin kohdistamaan seuraava kampanja kohderyhmälle – helppoa, eikö vain? Näin ei todellakaan ole. Vaippojen ja lietelantasäiliöiden lisäksi markkinoilta ei juuri löydy tuotteita, joilla on […]