Kohderyhmänä suomalaiset? Tarkennetaanpa vähän

Markkinoijan ei kannata ajatella suomalaisia yhtenä massana. 

Kun viittä miljoonaa suomalaista alkaa syynätä tarkemmin, kohderyhmän sisältä löytyy hurjasti eroavaisuuksia. Markkinoijalle näiden eroavaisuuksien tunteminen on elintärkeää. Niiden pohjalta taitava markkinoija voi investoida arvokkaat markkinointiroponsa kaikkein otollisempaan joukkoon suomalaisia, jolloin markkinoinnin ROI paranee ja kassaan kilisee enemmän rahaa. 

Profinderin B2C-kohderyhmäpalvelu tarjoaa kontaktitietoa liki neljästä miljoonasta suomalaisesta. Palveluun on tullut nyt uutena ominaisuutena mukaan markkinatutkimusyritys Kantarin alueellinen Kantar Mind -kohderyhmätieto. Sen avulla B2C-markkinoija löytää parhaat kohderyhmänsä paljon aiempaa helpommin. 

Mainostaja voi hyödyntää uutta Profinderin kohderyhmätietoa suora- ja telemarkkinoinnissa, minkä lisäksi täsmälleen samoja Kantarin kohderyhmiä voidaan käyttää digitaalisessa markkinoinnissa. Tieto auttaa mainostajia niin viestien kirkastamisessa ja mediavalinnoissa kuin kampanjoiden kohdistamisessa ja ajoittamisessa. 

Kohderyhmäpalvelumme mukaan Keski-Pohjanmaalla ahmitaan pikaruokaa ja Satakunnassa harrastetaan kokkausta

Valitaanpa teemaksi vaikkapa terveellisen elämän peruspilarit, ruokavalio ja liikunta. 

– Ruokatottumukset, liikunnan harrastaminen ja urheiluvaatteiden ja -varusteiden ostaminen vaihtelevat yllättävän paljon alueittain, kertoo Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki. 

Kokkailusta ollaan eniten kiinnostuneita Satakunnassa ja Uudellamaalla: 46 prosenttia aikuisväestöstä. Vähiten ruoanlaitto innostaa Etelä-Pohjanmaalla (27 %), Keski-Pohjanmaalla (30 %) ja Pohjois-Savossa (32 %).

Pikaruoan suursyömäreitä on selvästi muuta maata useammin kaupungeista Vantaalla ja Turussa sekä Keski-Pohjanmaalla (50 %) Vähiten pikaruokaketjujen kanta-asiakkaita on Etelä-Savossa (25 %) ja Kainuussa (26 %). 

Jäätelökään ei maistu Kantarin mukaan kaikkialla Suomessa yhtä hyvin. Päijät-Hämeessä ja erityisesti alueen suurimmassa kaupungissa Lahdessa noin joka toinen kertoo syövänsä jäätelöä ja paljon. Pirkanmaalla (44 %) ja Etelä-Pohjanmaalla (44 %) jäätelö maistuu myös, mutta Pohjanmaalla (23 %) ei jätskistä tunnuta juuri piittaavan.

Kasvisruokaa suositaan eniten Uudellamaalla

Yksi kasvavista ruokatrendeistä on kasvisruoan suosio. Siinä missä Uudellamaalla kasvissyöntiä suosivia ”flexitariaaneja” on jo 35 prosenttia, Satakunnassa ja Lapissa heitä on 25 prosenttia. Helsinkiläisistä ja turkulaisista kasvissyöntiä suosii jossain määrin jo kaksi viidestä. Oululaisista ja porilaisista vain noin neljännes.

Kaurajuomat ovat löytäneet viime vuosina tiensä suomalaisen ruokavalioon. Niiden suosiota on käytetty mittatikkuna, joka kuvaa ihmisten halua välttää eläinperäisiä tuotteita. Kaurajuomia juovat kuitenkin muutkin kuin vegaanit. Uudellamaalla (21 %) ja eritoten Espoossa (30 %) niitä juodaan suhteellisesti eniten. Epätodennäköisemmin kaurajuomat eksyvät kauppakassiin Pohjanmaalla (11 %) ja Lapissa (9 %).

Pohjanmaalaiset kahmivat vitamiineja, kainuulaiset urheiluvaatteita ja varusteita

Yksi terveystietoisuuden merkki on vitamiinivalmisteiden syönti. Tässä kärkeen kiilaavat maakunnista Keski-Pohjanmaa (58 %) ja Pohjanmaa (52 %). Kaupungeista vitamiinitilastojen huipulla loistavat Oulu, Helsinki ja Pori, joissa joka toinen asukas kertoo syövänsä paljon vitamiineja.

Toinen tärkeä terveysteko on liikunnan harrastaminen. Urheilua ja liikuntaa harrastetaan eniten Etelä-Pohjanmaalla (44 %), Etelä-Savossa (41 %), Satakunnassa (40 %) ja Pohjois-Karjalassa (40 %).

Vähiten urheilullisia ovat Lapin (29%), Keski-Pohjanmaan (31%), Pohjois-Savon (31%) ja Varsinais-Suomen (31%) asukkaat.

Urheiluvaatteiden ja kenkien suurkuluttajia löytyy eniten Uudeltamaalta ja Kainuusta (9 %) ja vähiten Kymenlaaksosta ja Keski-Suomesta (4 %). Myös urheiluvarusteiden ja urheiluun liittyvien palvelujen hankinnassa Kainuu (18 %) ja Uusimaa (12 %) nousevat yhdessä Keski-Pohjanmaan (13 %) kanssa maakuntien kärkeen. 

Vähiten urheiluvarusteiden ja palveluiden suurkuluttajia löytyy Pohjanmaalta (4 %) ja Lapista (6 %) 

Mind antaa tutkittua tietoa alueen ostokäyttäytymisestä

Profinderin kohderyhmien ostokäyttäytymisestä saatava tieto on hyvin konkreettista, ja sen avulla markkinoija pystyy kohdentamaan viestinsä halutessaan hyvinkin tarkasti.

Mainostaja voi esimerkiksi valita ensin palvelusta maakuntia, kaupunkeja tai postinumeroita ja sen jälkeen rajata alueen Mind-kohdennuksen perusteella vielä tarkemmin esimerkiksi ”kauramaitoa juoviin” tai ”golfia pelaaviin” alueisiin. 

Yhtä lailla mainostaja voi valita kohderyhmäkseen tietyn ikäryhmän ja poimia siitä vaikkapa tiettyä liikuntamuotoa suosivilla alueilla asuvat henkilöt. 

Kantarin tietokanta ei sisällä henkilötietodataa, vaan tiedot ihmisten ostokäyttäytymisestä on tiivistetty pieniin 250×250 metrin karttaruutuihin. Karttaruutujen sisältämä kohderyhmätieto on saatavilla sekä määrällisenä että suhteellisena. Esimerkiksi määrällisesti joissakin ruuduissa voi asua 100 pyöräilijää ja suhteellisesti tarkasteltuna asukkaista 40 prosenttia kertoo harrastavansa pyöräilyä. 

kohderyhmä
Kohderyhmä