28.05.2021
Datan rikastaminen tuo markkinointiin ja myyntiin tehoa
Data on markkinoinnin ja myynnin polttoainetta. Asiakasrekisterisi tai CRM-järjestelmäsi on kulkupelisi, joka sitä hyödyntää.
Useimpien yritysten asiakasrekistereissä on asiakkaiden käyttäytymiseen, arvoon, asiointikanaviin ja ostettuihin tuotteisiin liittyviä tietoja. Nämä kaikki ovat arvokkaita, kun haluat palvella nykyisiä asiakkaitasi ja myydä heille lisää.
Jos yrityksesi haluaa kuitenkin kasvattaa asiakaskuntaansa, tieto siitä, että sen nykyiset asiakkaat tulevat sivustolle mobiilista arki-iltaisin, ovat naisia ja ostavat keskimäärin kolme tuotetta vuodessa, ei juurikaan auta. Kohdennat markkinointisi naisille ja ajat verkkomainontaa arki-iltaisin, mutta et pääse kohdennuksessa sen pidemmälle.
Et myöskään pääse kovin pitkälle tietämällä, että useimpien erikoistavaroiden kivijalkakauppa käy parhaiten palkkapäivinä ja heti sen jälkeen.
Jotta yrityksesi voisi kohdentaa markkinointinsa ja myyntinsä tehokkaammin uusille potentiaalisille asiakkaille, sinun pitäisi tietää tarkemmin, keitä sen nykyiset parhaat asiakkaat ovat ja miksi he ostavat. Tässä auttaa olemassa olevan datan rikastaminen.
Dataan tuotavat rikasteet voivat kuvata asiakkaiden ikää, elinkaaren vaiheita, tuloja, sosioekonomista asemaa, asuntotyyppiä ja asunnon omistussuhdetta. Ne voivat jopa sisältää erilaisten demografiaennusteiden perusteella mallinnettuja segmentti- ja asennetietoja.
Rikasteet voivat kertoa esimerkiksi, mitä muita brändejä asiakkaasi suosivat, mitä medioita he seuraavat ja mistä asioista he ovat kiinnostuneita.
Datan rikastaminen auttaa asiakaskuntasi segmentoinnissa ja profiloinnissa. Sen avulla voit ennakoida paremmin nykyisten ja tulevien asiakkaidesi ostoaikomuksia. Sen avulla voit markkinoida ja myydä tuotteitasi ja palveluitasi tehokkaammin.
– Olemme rakentaneet Profinderin rikasteita pitkään, ja alamme lähestyä maalia. Tietolähteinämme ovat olleet avoimet datalähteet karttaruuduista, postinumeroista, todennäköisestä syntymävuodesta, avoimesta kiinteistö- ja ajoneuvodatasta, liikennevirroista, eri alueiden etäisyyksistä palveluista ja muun muassa eri asuinalueiden kehittymisestä. Emme ole jättäneet yhtäkään kiveä kääntämättä tarjotaksemme sinulle markkinoiden parhaat ja vastuullisesti laaditut rikasteet, lupaa Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki.
Asiakkaita koskevan datan rikastaminen voi tuoda mukanaan myös yllätyksiä. Kenties luulit, että parhaita asiakkaitanne ovat tiedostavat nuoret kaupunkilaiset, mutta todellisuudessa asiakaskunnassanne korostuvatkin vauraat ja vastuulliset eläkeläiset.
Niin tai näin, tieto lisää taitoa. Liiketoimintanne muuttuu datan rikastamisen myötä kertaheitolla tehokkaammaksi.